Online Μαθήματα και μαθήματα μέσω Skype

Online Μαθήματα μέσω Skype

Η πρώτη σκέψη που κάνει κάποιος όταν ακούει τον όρο “διαδικτυακά μαθήματα” είναι ότι η διδασκαλία γίνεται αποκλειστικά μέσω Skype.  Και πράγματι υπάρχουν αρκετοί εκπαιδευτικοί που διδάσκουν αποκλειστικά μέσα από το skype. Οφείλουμε όμως να γνωστοποιήσουμε ότι υπάρχουν πολύ πιο κατάλληλοι διαδικτυακοί χώροι, που συνιστούν τις διαδικτυακές τάξεις στις οποίες τόσο οι μαθητές όσο και οι εκπαιδευτικοί πραγματώνουν τη διδασκαλία και τη μάθηση με το πιο σύγχρονο και παράλληλα με τον πιο αποδοτικό τρόπο. 

Ας μιλήσουμε όμως λίγο και για το skype. Ποια είναι η θέση του Skype στην σύγχρονη τηλεκπαίδευση και πόσο ολοκληρωμένο μπορεί να είναι ένα μάθημα μέσω skype; Η πραγματικότητα είναι ότι το skype είναι ένα δωρεάν διαδικτυακό πρόγραμμα επικοινωνίας που προσφέρει άριστη ποιότητα ήχου και εικόνας μεταξύ των συμμετεχόντων. Είναι όμως αρκετό για την εκπαίδευση οι μαθητές και οι καθηγητές απλά να βλέπουν και να ακούνε πολύ καλά ο ένας τον άλλον; Σε μία παραδοσιακή τάξη αυτό θα μεταφραζόταν ως εξής: ο δάσκαλος ή ο καθηγητής δεν μοιράζονται με τους μαθητές κοινές σημειώσεις και κοινά βιβλία, δεν υπάρχει πίνακας για να γράψει ούτε ο εκπαιδευτικός ούτε ο μαθητής και φυσικά κάθε τάξη θα έπρεπε να έχει μόνο έναν μαθητή. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι η διδασκαλία μέσω  skype είναι ελλιπής και δε φέρει σε καμία περίπτωση ομοιότητες με την παραδοσιακή τάξη. Αρα, το skype δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά και να υποκαταστήσει την παραδοσιακή τάξη, εκτός και αν προστεθούν επιπλέον εργαλεία και επιπλέον προγράμματα, που θα έρθουν να συμπληρώσουν τη λειτουργία του skype. Για παράδειγμα, ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει έναν online διδαδραστικό πίνακα, στον οποίο θα παρουσιάζει τις σημειώσεις του και ο οποίος θα χρησιμοποιείται σαν παραδοσιακός μαυροπίνακας. Αρα, κάτι τέτοιο προαπαιτεί την παράλληλη και άρτια χρήση 2 ή και περισσοτέρων προγραμμάτων. Δηλαδή την ώρα που κάποιος εκπαιδευτικός έχει «ανοιχτό» το skype θα πρέπει να έχει ανοιχτό τουλάχιστον άλλο ένα πρόγραμμα και να τα χρησιμοποιεί όλα παράλληλα. 

Για ποιο λόγο λοιπόν να μπαίνει κάποιος σε μία τόσο σύνθετη και περίπλοκη διαδικασία όταν υπάρχουν δεκάδες διαθέσιμα προγράμματα που προσφέρουν όλα τα απαιτούμενα εργαλεία για να διεξαχθεί ένα ολοκληρωμένο μάθημα στο διαδίκτυο;   Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι και κατανοητοί, υπάρχουν διαθέσιμες πλατφόρμες οι οποίες όπως προαναφέρθηκε συνιστούν τις λεγόμενες διαδικτυακές τάξεις και μάλιστα χρησιμοποιούνται από εκατοντάδες πανεπιστήμια και σχολεία στο εξωτερικό. Οι πλατφόρμες αυτές προσφέρουν όπως και το skype εξαιρετική ποιότητα ήχου και εικόνας μεταξύ όλων των συμμετεχόντων, οι οποίοι μπορεί και να ανέρχονται και σε πολλές δεκάδες ανά τάξη. Πέραν όμως της επικοινωνίας, οι πλατφόρμες αυτές διαθέτουν ενσωματωμένο διαδραστικό πίνακα ο οποίος χρησιμοποιείται για την προβολή των ψηφιακών βιβλίων, αλλά και των σημειώσεων του εκάστοτε εκπαιδευτικού. Επίσης, με μία ειδική γραφίδα μπορούν όλοι οι συμμετέχοντες να γράφουν πάνω στον πίνακα όπως ακριβώς θα έκαναν σε έναν μαυροπίνακα μίας παραδοσιακής τάξης, είτε υπογραμμίζοντας αποσπάσματα των βιβλίων είτε γράφοντας συμπληρωματικές σημειώσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Αξίζει να σημειώσουμε ότι στον διαδραστικό αυτό πίνακα μπορεί ο κάθε εκπαιδευτικός, που θέλει να εμπλουτίσει το μάθημά του με σύγχρονο υλικό, να προβάλει αρχεία βίντεο που έχει στον υπολογιστή του αλλά και αρχεία ήχου. Το μάθημα όπως γίνεται κατανοητό πραγματικά αποκτά μία σύγχρονη διάσταση και δεν υπολείπεται σε τίποτα ενός παραδοσιακού μαθήματος.

Οι  σύγχρονοι εκπαιδευτικοί, που επιθυμούν να μάθουν να διεξάγουν να μαθήματά τους μέσω μίας τέτοιας πλατφόρμας, μπορούν να παρακολουθήσουν το σεμινάριο «Ο Διαδικτυακός Καθηγητής», κατά τη διάρκεια του οποίου γίνεται αναλυτική παρουσίαση όλων των βημάτων που απαιτούνται προκειμένου να γίνει ένα διαδικτυακό μάθημα όλων των αντικειμένων, και θεωρητικών και θετικών. Μετά την παρακολούθηση του σεμιναρίου απαιτείται εξάσκηση, η οποία για έναν μέσο εκπαιδευτικό που έχει μία σχετική άνεση με τον υπολογιστή του μπορεί να διαρκέσει κατά μέσο όρο από 2 ως 5 εβδομάδες.

Όπως δείχνουν οι εξελίξεις, το μέλλον της εκπαίδευσης συνδέεται άρρηκτα με το χώρο του διαδικτύου, άρα, είναι μία πολύ μεγάλη ευκαιρία όλοι οι εκπαιδευτικοί να προλάβουμε τις εξελίξεις και να συμβάλουμε στον εκσυγχρονισμό της διδασκαλίας και της μάθησης.

Για το Έτσι Μαθαίνω γράφει ο
Παύλος Ξύνας

Πηγή: 
etsimathainw.gr