4 Μύθοι για την Οnline Εκπαίδευση

4 Μύθοι για την Online Εκπαίδευση

Αυτή την ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα εποχή που η online εκπαίδευση έχει έρθει στο προσκήνιο κάπως πιο βίαια από αυτό που θα θέλαμε όλοι, συναντάμε παντού τριγύρω μας απόψεις από διάφορους «ειδικούς» για τη διαδικτυακή διδασκαλία και πως πιθανώς αυτή θα συνδράμει στο τέλος της ανθρωπότητας και άλλα παρόμοια. Και ξέρετε τι λένε για τις απόψεις… Ο καθένας έχει και από μία… Εν προκειμένου οι απόψεις αυτές δεν είναι παρά μύθοι που ως άλλοι “Mythbusters” οφείλουμε να αποδομήσουμε.

«Η online διδασκαλία υστερεί στην έμψυχη επαφή ανάμεσα σε μαθητές και καθηγητές»

 Ίσως. Αν με την online διδασκαλία εννοούμε ένα μαγνητοσκοπημένο βίντεο ή ένα μάθημα δια τηλεφώνου ή ένα μάθημα με κλειστές κάμερες όπου ο καθηγητής κάνει κάτι που περισσότερο μοιάζει με κήρυγμα και οι μαθητές πιθανώς κοιμούνται. Στην πραγματικά οργανωμένη, συστηματοποιημένη και σοβαρή online διδασκαλία όμως που πραγματοποιείται από ειδικά εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς σε αυτό τον ξεχωριστό τρόπο μάθησης, η επαφή ανάμεσα σε μαθητές και καθηγητές είναι πιο ουσιαστική από ποτέ. Τα τμήματα οφείλουν να είναι ολιγομελή δίνοντας στον καθηγητή την ευκαιρία να έχει πολύ στενότερη επαφή με όλους ξεχωριστά. Το μάθημα δεν τελειώνει με το πάτημα ενός κουμπιού αλλά τα παιδιά έχουν συνεχή επικοινωνία με τους καθηγητές τους με τους οποίους μοιράζονται σκέψεις, ανησυχίες και όνειρα γιατί νιώθουν μία τεράστια οικειότητα για ανθρώπους που αν και μέσω μιας οθόνης τους ακούν και τους βλέπουν σχεδόν καθημερινά. Στη δική μας εμπειρία, καμία ανάλυση αυτού του φαινομένου δεν μπορεί να πείσει κάποιον όσο οι σκηνές που ζούμε κάθε χρόνο όταν συναντούμε τους μαθητές μας από κοντά.

«Ο καλύτερος τρόπος διδασκαλίας είναι αυτός που εμπεριέχει διάλογο άρα όχι η online εκπαίδευση»

Αυτή η άποψη πιθανώς προέρχεται από «ειδικούς» που δεν έχουν μπει καν στον κόπο να δουν πως λειτουργεί μία διαδικτυακή τάξη. Προφανώς ο καλύτερος τρόπος για την κατάκτηση της γνώσης είναι ο διάλογος και το να βρίσκεται ο μαθητής και όχι ο καθηγητής στο επίκεντρο. Κάτι που δυστυχώς υπάρχει σε αρνητικά ποσοστά στο σύστημα εκπαίδευσης. Το online μάθημα όμως δε συγχωρεί αν δεν ακολουθείται αυτή η αρχή. Ο καθηγητής μιλά ακόμα λιγότερο από ότι θα έπρεπε στην παραδοσιακή τάξη και αφήνει τους μαθητές να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, με τη γνώση αλλά και με τα μέσα δια των οποίων η γνώση αυτή γίνεται διαθέσιμη. Άλλωστε ένα σωστό διαδικτυακό μάθημα χρησιμοποιεί εξελιγμένα τεχνολογικά εργαλεία που έχουν ως σκοπό να δώσουν ίσες ευκαιρίες σε μαθητές όλων των ταχυτήτων και ευφυϊών και αυτό δεν γίνεται χωρίς να είναι ο μαθητής στο επίκεντρο.  

«Είναι πολύ ευκολότερο αρά θα έπρεπε να είναι φθηνότερο»

Αυτή η άποψη μάλλον βασίζεται στην σκέψη ότι ο online καθηγητής κάνει το μάθημα από το σπίτι του φορώντας το κάτω μέρος της πιτζάμας του, γιατί δεν έχει απολύτως καμία άλλη βάση. Στην πραγματικότητα παρότι το online μάθημα είναι συχνά φθηνότερο γιατί βρίσκεται ακόμα σε τιμή γνωριμίας στη χώρα αυτή, κάθε άλλο παρά εύκολο θα το χαρακτηρίζαμε. Χωρίς να μπούμε σε τεχνικές λεπτομέρειες που λαμβάνουν υπόψη την ξεχωριστή κατάρτιση, μέθοδο και νοοτροπία που οφείλει να έχει ένας διαδικτυακός καθηγητής και που πολύ εύκολα σε χώρες του εξωτερικού δικαιολογούν το αυξημένο κόστος της online διδασκαλίας, ας σκεφτούμε κάτι απλό που μάλλον μπορούμε όλοι να φανταστούμε ακόμα και αν δεν είμαστε online καθηγητές. Πόση ώρα αφιερώνεται άραγε για την προετοιμασία ενός δια ζώσης μαθήματος και πόση για την προετοιμασία ενός διαδικτυακού; Ένα σωστό διαδικτυακό μάθημα χρειάζεται τη διπλάσια ή και τριπλάσια προετοιμασία. Γιατί το online μάθημα προϋποθέτει τεράστιο σχεδιασμό, δημιουργία παρουσιάσεων και ξεχωριστού υλικού αλλά και παρακολούθηση του μαθητή μετά το τέλος του μαθήματος ώστε να του δοθεί η ποιότητα μαθήματος που του αξίζει.

«Ενθαρρύνει τα παιδιά να ζουν σε ένα εικονικό κόσμο»

Δεν υπάρχει τίποτα πιο λυπηρό για τους εκπαιδευτικούς που ασχολούνται με το online μάθημα από το όταν ανακαλύπτουν πως παιδιά που κατά τα άλλα περνάνε ατέλειωτες ώρες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια, είναι ουσιαστικά τεχνολογικά αναλφάβητα. Η τεχνολογική επανάσταση έχει έρθει και έχει μείνει. Ο κόσμος αλλάζει κάθε μέρα με πολύ γρήγορους ρυθμούς και ο μόνος τρόπος για να τον προλάβουμε είναι με το να έχουμε τα εργαλεία που αν το σκεφτούμε λίγο πιο ήρεμα έχουν φτιαχτεί για την ευκολία μας. Η online εκπαίδευση όχι μόνο δεν μαθαίνει στους μαθητές να προτιμούν τον «εικονικό» κόσμο, αλλά αντίθετα τους δείχνει πώς να έχουν αυτοί τον έλεγχο επάνω του, πώς να τον διαχειρίζονται με ασφάλεια και γνώση. Τους εκπαιδεύει τεχνολογικά για το πανεπιστήμιο, την εργασία και τη ζωή αργότερα όπου ο τεχνολογικά αναλφάβητος δεν επιβιώνει. 

Εμπιστεύσου αλλά εξακρίβωσε!

 

Πηγή: 
etsimathainw.gr