Πώς να του μάθω να οργανώνει τον χρόνο του

Οργανωτικότητα

Οργανωτικότητα. Μεγάλη συζήτηση. Πολλοί θεωρούν πως είναι θέμα υποκειμενικό, συχνά ακούς ανθρώπους οι οποίοι έχουν γραφεία που μοιάζουν με μία στίβα από άπλυτα να σου λένε πως αυτοί ξέρουν που βρίσκεται το κάθετι και μόνο έτσι λειτουργούν. Άλλοι πιστεύουν πως η οργάνωση και η τακτοποίηση του χώρου σου είναι βασικός παράγοντας επιτυχίας και παραγωγικότητας. Αν το συζητήσεις με γονείς θα σου πουν πως είναι βασικός λόγος επικών καυγάδων με τα παιδιά τους.

Πολλή η συζήτηση όμως για την οργάνωση του χώρου και λιγότερη αυτή για την οργάνωση του χρόνου. Ό,τι και να πιστεύει ο καθένας για το πως λειτουργεί καλύτερα μέσα σε ένα τακτοποιημένο ή βομβαρδισμένο γραφείο, ένας μαθητής και ιδιαίτερα ένας υποψήφιος Πανελλήνιων εξετάσεων πρέπει να μπορεί να οργανώνει το χρόνο του. Και αυτό δεν είναι κάτι που θα το μάθει την τελευταία χρονιά του Λυκείου μέσα στον υπόλοιπο όγκο πραγμάτων που καλείται να μάθει και συναισθημάτων που καλείται να αντιμετωπίσει.

Οι ειδικοί θεωρούν πως τα παιδιά πρέπει να μάθουν να οργανώνουν το χρόνο τους από μικρά. Όχι για να φτάσουμε ένα βήμα πιο κοντά στη δημιουργία ρομπότ, μα για ακριβώς τον αντίθετο λόγο. Για να μπορέσουν τα παιδιά μας να αντιμετωπίσουν όλες τις προκλήσεις και απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής που τους επιβάλλει να έχουν υποχρεώσεις και να παίρνουν σημαντικές αποφάσεις νωρίτερα από ποτέ άλλοτε. Πρέπει να μάθουν να οργανώνουν το χρόνο τους για να τους μένει περιθώριο να ζουν την ηλικία τους και να κάνουν πράγματα που ευχαριστούν τους ίδιους και κανέναν άλλο. Μην τους λέτε πρέπει να οργανωθείς γιατί μόνο έτσι θα πετύχεις στις Πανελλήνιες από όταν είναι 8 χρονών. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να γίνουν οργανωτικοί και πείτε τους πως ο σκοπός είναι να έχεις όσο το δυνατό περισσότερο χρόνο για να παίξεις στον υπολογιστή, να μιλήσεις με τους φίλους σου στο Instagram, να βγεις έξω, να παίξεις μπάλα ή να πας σινεμά. Ο σκοπός είναι η δουλειά στο σπίτι για το σχολείο ή το φροντιστήριο να διαρκέσει όσο το δυνατόν λιγότερο. Πώς μπορούμε να τους συμβουλεύουμε να οργανώνουν το χρόνο τους λοιπόν;

  1.  Κάνε checklists. Φτιάξτε λίστες με τα πράγματα που πρέπει να γίνουν μέσα στην ημέρα, στην αρχή μαζί και μετά θα μάθει και σιγά σιγά μόνο του. Πάρτε μία ωραία ατζέντα μόνο για αυτό το σκοπό. Γράψτε τι πρέπει να γίνει και ενθαρρύνετε το παιδί να σβήνει κάθε υποχρέωση μόλις έχει ολοκληρωθεί.
  2.  Αποκτήστε μία ρουτίνα. Παρά τις διαφωνίες, τα παιδιά χρειάζονται ρουτίνα. Καθορίστε ένα μέρος και μία συγκεκριμένη ώρα όσο γίνεται κατα τη διάρκεια της οποία θα γίνονται οι ασκήσεις και το διάβασμα για την επόμενη ημέρα. Σεβαστείτε το ωράριο που θέσατε.
  3.  Το «εγκαίρως» είναι αργά. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να θέτουν μία προθεσμία για την κάθε δραστηριότητα που λήγει πριν από την πραγματική προθεσμία. Αν το project είναι για την Πέμπτη επιδιώξετε να είναι έτοιμο την Τρίτη. Ακούγεται πιεστικό αλλά θα δείτε πως θα λειτουργήσει σαν κίνητρο και θα τους προσφέρει πολύ ελεύθερο χρόνο.
  4.  Χωρίστε τις μεγαλύτερες υποχρεώσεις σε μικρότερα tasks. Αν για παράδειγμα έχουν διαγώνισμα στην ιστορία την επόμενη εβδομάδα χωρίστε τα πράγματα που έχουν να διαβάσουν σε μικρότερες ενότητες που δε θα τους πάρουν παραπάνω από μισή ώρα την ημέρα. Αφήστε την τελευταία μέρα πριν το διαγώνισμα για επανάληψη και όχι για να μάθουν όλα τα κεφάλαια απέξω.
  5.  Οι προτεραιότητες κάνουν τη διαφορά. Δείξτε τους να έχουν προτεραιότητες. Αυτό φυσικά σημαίνει να ξεκινούν με τα σημαντικότερα projects από νωρίς αλλά επίσης σημαίνει να ξεχωρίζουν ποιες υποχρεώσεις θα τους πάρουν 5 λεπτά για να ολοκληρωθούν έτσι ώστε να τις «βγάλουν από τη μέση».

Η σημαντικότερη συμβουλή όλων: έχετέ τους εμπιστοσύνη. Μόνο έτσι θα εμπιστεύονται και οι ίδιοι τους εαυτούς τους, θα προοδεύουν και θα προχωράνε επειδή θέλουν και όχι επειδή εξαναγκάζονται.

Άντα Λειβαδα

 

Πηγή: 
etsimathainw.gr