Δυσλεξία

Δυσλεξία

Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: Δυσλεξία

Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία βιολογικής αιτιολογίας η οποία εμποδίζει την εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης από παιδιά που έχουν, όμως, τις αντίστοιχες δυνατότητες. Τα παιδιά στα οποία έχει διαγνωστεί δυσλεξία είναι αυτά των οποίων η νοημοσύνη είναι κανονική ή ανώτερη. Επιπλέον, είναι έξυπνα και η προφορική τους επικοινωνία είναι φυσιολογική.

Αξιοσημείωτα είναι ορισμένα ονόματα διάσημων ανθρώπων που έχουν χαρακτηριστεί ως δυσλεκτικοί: Albert Einstein, Alexandrer Graham Bell, Robert Kennedy, John Lennon, Orlando Bloom.

Πώς διαπιστώνεται; Αρχικά, παρατηρείται δυσκολία τόσο με την ανάγνωση όσο και τη γραφή, καθώς αφορά κυρίως τον γραπτό λόγο. Το παιδί δυσκολεύεται στο διάβασμα του, καθυστερεί και διασπάται συνεχώς η προσοχή του με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ολοκληρώσει επιτυχώς την ανάγνωση ενός κειμένου. Διαπιστώνεται ότι κύριο χαρακτηριστικό της δυσλεξίας είναι η αδυναμία του παιδιού να εκφράσει τη σκέψη του μέσω του γραπτού λόγου.

Πότε εκδηλώνεται; Τη δυσλεξία μπορεί να τη διακρίνει κανείς από τα πρώτα χρόνια της φοίτησης του μαθητή, ειδικά στο δημοτικό. Ο δάσκαλος είναι αυτός που έρχεται σε καθημερινή επαφή με τον μαθητή και έτσι μπορεί να διακρίνει εάν κάποιο παιδί είναι δυσλεκτικό.

Τρόποι αντιμετώπισης:

Ψυχολογική υποστήριξη από την οικογένεια: Η οικογένεια διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο, καθώς είναι αναγκαίο να ενθαρρύνει το παιδί. Πολλές φορές ο μαθητής κυριεύεται από απογοήτευση και πιστεύει πως δε θα καταφέρει να γράψει και να διαβάσει όπως οι συμμαθητές του. Γι’ αυτό οφείλει ο κάθε γονιός να συμπεριφέρεται με κατανόηση και υπομονή σε τέτοιες καταστάσεις με σκοπό να υποστηρίξει όσο το δυνατόν καλύτερα την ψυχολογία του παιδιού. Γι’ αυτόν τον λόγο οι γονείς οφείλουν αρχικά να ενημερωθούν για τη δυσλεξία και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να στηρίξουν και να βοηθήσουν το παιδί τους.

Συμβολή του υπολογιστή: Ο υπολογιστής συμβάλλει θετικά στα παιδιά με δυσλεξία καθώς προσφέρει σημαντική υποστήριξη. Αποτελεί ένα μέσο μελέτης που τα στηρίζει και τα καθοδηγεί, καθώς συνδυάζει κείμενο με εικόνα και ήχο τα οποία θεωρούνται αναγκαία στον τρόπο σκέψης του δυσλεκτικού μαθητή.

Τι ισχύει στην Ελλάδα; Το Υπουργείο Παιδείας έχει μεριμνήσει για τους δυσλεκτικούς μαθητές, ώστε να εξετάζονται προφορικά στις εξετάσεις τους τόσο στις τάξεις του Γυμνασίου αλλά και του Λυκείου. Αντίθετα σε άλλες χώρες δεν υπάρχει ανάλογα θεσμικό πλαίσιο.

 

Πηγή: 
etsimathainw.gr